Kleding als onderscheidend vermogen

Bekijk het beeld in de steden van Nederland maar eens. Je ziet heel veel verschillende persoonlijkheden. Ieder heeft zijn of haar eigen stijl. De meest uiteenlopende creaties verschijnen op de terrassen, tijdens het uitgaansleven of wanneer je gaat dineren. Veel mensen zeggen daarom dat het fenomeen ‘mensen kijken’ een uitstekende vermakelijke bezigheid is. Er is immers veel te zien. Niet alleen zie je verschillende soorten gedrag maar ook diverse stijlen van kleding.

De uitstraling van onderkleding

Dat onderkleding belangrijk is voor zowel de man als de vrouw is al jaren bekend. Vooral bij vrouwen wordt de onderkleding meer uitgesproken gedragen. Het is geen taboe meer om de onderkleding te tonen. Althans, een gedeelte er van. Een trend die Europa heeft veroverd is de bralette. De bralette is een combinatie van een topje en een bh, maar dan zonder beugels of voorgevormde delen. Het zit makkelijk en kan modieus vertoond worden. Maar de onderkleding bevat veel meer dan dat. Consumenten geven meer uit aan ondermode dan jaren geleden. Het segment luxe lingerie wint steed meer aan populariteit. Meer vrouwen verdienen meer waardoor zij meer kunnen en willen uitgeven aan lingerie en andere ondermode artikelen. Voor mensen geldt hetzelfde. Alleen mannen zijn meer nuchter hierin. Zij vinden gebruiksgemak en zitcomfort belangrijker dan de uitstraling alleen. En als het eenmaal goed zit, dan wil je niets anders en mag het ook geld kosten.

De mode van een metropool

Heb je een specifieke smaak qua kleding, dan val je in de meeste kleine dorpjes al snel op. Dit kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Veel mensen voelen zich minder comfortabel om zich extravert te gedragen of te kleden. Dat is heel anders binnen een metropool. Binnen de wereldsteden komen veel culturen en subculturen samen. Het wordt eens soort van meltingpot van stijlen en leefgewoontes. Dat is ook niet gek als je ziet hoeveel mensen er in een metropool wonen. Neem nu Jakarta. Dat is een wereldstad in Azië met ongeveer 30.000.000 inwoners. De kans dat je daar opvalt is vele malen minder groot dan wanneer je in Utrecht woont met een inwonersaantal van 300.000.

De grootste metropolen

De grootste metropolen vind je in Azië. Steden in de landen India, China en Japan spannen de kroon. Tokio heeft een geschat inwonersaantal van 40.000.000 en Delhi een aantal van 26.000.000. Dat zijn nog eens aantallen! Je kan je voorstellen dat hier geen sprake meer is van gewoon ‘mensen kijken’ op een terras. Nee, dat wordt uitkijken voor de mensen. Zo druk!

Cosplay en gothic

Een opvallende speler binnen de Aziatische metropolen is toch wel Tokio. Daar zie je veel verschillende kledingstijlen die heel kenmerkend zijn voor Tokio. Erg populair is cosplay. Cosplay wordt gekenmerkt door kostuums of pakjes uit rollenspellen veelal afkomstig van (teken-)films, bekende personages of strips. Manga is binnen deze stijl wel het meest bekend. Cosplay geniet steeds meer populariteit en niet alleen in Japan. Juist in de Europa en Amerika wordt de achterban steeds groter. Er worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd waarbij cosplay volop in ‘the picture’ staat. Denk aan Comic-con of Marvel Cosplay in New York.

 

Naast cosplay zijn de stijlen gothic en punk veel voorkomend. Op het straatbeeld van Tokio zie je veel dames met geruite plooirokjes, gekleurd haar en Dr. Marten-achtige schoenen. Ook is een witte huidskleur lang een modetrend geweest. Jongeren dragen licht gekleurde make-up of bleken zelfs de huid (afrader!) om er witter/ bleker uit te zien. Een meer blanke huid steekt enorm af tegen een gifgroen geverfde haardos. Denk ook aan de zwarte kleur. Zwart is een essentieel onderdeel binnen de gothic kleding. De combinatie van zwarte kleur en witte accenten is een terugkerend patroon. Het is een meer sobere stijl, maar wel met heel veel karakter. Dus vergis je niet in de kracht van de kleding. Binnen de gothic kleding zie je veel strakke jurkjes, maar ook veel prints van ‘skulls’ of accessoires met pinnen en chroom accenten.

Betekent het dat door de veelal sobere kleuren, dat Gothic geklede mensen introvert zijn? Nee dat zeker niet! Hetzelfde geldt voor de Japanse cosplayers. Laat de uitgesproken smaak in kledingstijl niet leidend zijn voor de persoonlijkheden die erachter schuil gaan. Meer introvert gekeerde mensen kunnen zich wel kenmerkend kleden. Dit is veelal een uiting van smaak en niet van persoonlijkheid. Over smaak valt niet te twisten zegt men. En dat is maar goed ook. Op die manier kunnen mensen zichzelf zijn. Anders zou iedereen er hetzelfde uit zien.