Mode is gedurende vele eeuwen een spraakmakend onderwerp geweest. Dat heeft ook een goede aanwijsbare reden. Mode was in de tijd van de Grieken en de Romeinen namelijk een heel ander concept dan dat mode tegenwoordig is, en juist het veranderde concept kan zorgen voor problemen tijdens het vergelijken, wat tegenwoordig nog altijd regelmatig gebeurt. In de eerste instantie was mode namelijk een manier om zich te onderscheiden van de anderen. Het was een statussymbool of een manier om aan te geven dat het gezin een bezat over genoeg vermogen om niet vies te blijven (het witte in de kleding en de witte gezichten en huid van vrouwen en de witte kleding van de mannen). In de Middeleeuwen en de periode hieromheen was mode iets om af te kunnen zetten tegen de simpele burgerij, of de boerenbevolking natuurlijk. Zij hadden geen geld voor deze zaken. Na de Middeleeuwen zijn er veel trends geweest binnen de mode, waarbij het steeds de bedoeling geweest is om zich af te scheiden en te kunnen associëren met een rijkere bovenlaag of een groep met meer aanzien of prestige.
Is dat tegenwoordig wezenlijk anders?
Hoewel te verdedigen is dat mode nog steeds gekozen wordt als middel om zich af te scheiden van een bepaalde groep mensen, is het algemene concept van mode wezenlijk anders. Het is de trend binnen de kleding en overige fashion die bepalend is voor de standaard. Omdat dit de algemene norm bepaalt, kan er niet langer gesproken worden van een middel dat in essentie bedoeld is om zich af te scheiden (of te associëren met een bepaalde groep). Daarnaast is mode meer toegankelijk geworden. Het is geen kwestie van geld meer, de meeste mode is betaalbaar en zeker ook te volgen voor de meeste consumenten. Dat dit een waarheid is, wordt wel bewezen door Vouchercode, een website die alle mogelijke kortingen verzameld omtrent de mode. Dankzij Vouchercode is het mogelijk om mode te kunnen krijgen tegen lagere prijzen zonder hier moeite voor te doen. Wil je je als consument toch onderscheiden, dan kan het de moeite waard zijn om deze Vouchercode te blijven volgen, zodat uitzonderlijke producten gekocht kunnen worden zonder hier uitzonderlijke prijzen voor te moeten betalen. Dat mode een veranderlijk concept is, dat mag wel gebleken zijn, maar de prijzen die willen de gemiddelde consumenten graag zo laag mogelijk zien, zodat zij er weer helemaal bij kunnen horen.